Grid

1. HF-Idræt

Idræt B, Psykologi C
Søg på optagelse.dk

Vær fysisk aktiv og lær om krop og hjerne

Med denne fagpakke kommer du tæt på menneskets sundhed. Med idræt på B-niveau lærer du om krop og sundhed gennem træning og teori. Vi øver færdighederne i forskellige idrætsdiscipliner og bruger den teoretiske viden til at forstå kroppens reaktioner på fysisk aktivitet.

I psykologi lærer du den grundlæggende viden om menneskets reaktioner på alt lige fra en traumatisk begivenhed til den stormende forelskelse.

Fra teori til virkelighed

Som HF-elev vil du opleve en tæt kobling mellem teori og praksis. Meget af din teoretiske undervisning vil derfor tage udgangspunkt i de situationer, som sundhedsfaglige professioner møder på studiet eller på arbejdet. Denne kobling vil du blandt andet opleve i de praktik- og projektforløb, som HF-uddannelsen tilbyder.

Vi hjælper dig med at finde idrætsfaglige emner, du kan undersøge på et praktiksted, og vi hjælper dig selvfølgelig også med at etablere kontakt til mulige praktiksteder som fx Professionshøjskolen Absalon.

Gå på opdagelse i fagene

• I idræt skruer vi pulsen i vejret med discipliner som fodbold, klatring, dans og kampsport.
  • I idræt lærer du også teorien bag kroppens fysiologi. Vi undersøger blandt andet, hvordan den fysiske aktivitet påvirker alt fra muskel til humør
  • I psykologi bliver du klogere på barndommens betydning for personligheden, og vi udfører også mindre sociale eksperimenter.
  • I psykologi kommer du til også til at lære om hvorfor nogle mennesker lider af angst, hvorfor drenge og piger opfører sig forskelligt og er interesseret i forskellige ting, og hvorfor

Hvad kan du blive?

På Roskilde Gymnasium er der en god tradition for, at du kan udfolde netop dit talent til glæde for dig selv og alle på skolen. Hos os er der plads til mange forskellige typer talenter.

Sygeplejerske
Bioanalytiker