Musikliv

Et musikmiljø med mange koncerter, mulighed for ekstra musikundervisning og lån af øvelokaler.

Stærkt musikmiljø

Musik, kunst og kreativitet fylder meget på skolen, og mange elever vælger musik som fag. Vi har mindst to musikklasser pr. stx-årgang ud over mange hold med musik som kreativt fag i 1.g eller 1.hf. Nogle af vores "gamle" musikelever spiller i kendte bands som fx Blæst og Joyce.

Det giver et kreativt musikmiljø med perfekte rammer til at finde sammen med andre, der også elsker at spille musik. Hvis du vil dygtiggøre dig på dit instrument/sang kan du søge om optagelse i talentforløbet Præ-MGK eller måske vil du låne et øvelokale sammen med dine venner.

Lån et øvelokale

Vi håber, at du vil sætte noget i gang og spille musik sammen med andre elever. Vores erfaring er, at det er ret svært at undgå at komme med i forskellige bands, koncerter og forestillinger.

Du kan sammen med andre låne øvelokaler i Musikhuset. Her er flere øvelokaler, der er udstyret med mikrofoner, mikser, guitar og basforstærker, trommesæt samt klaver. Lokalerne kan også lånes efter skoletid.

Lån et øvelokale

Hvilke lokaler må jeg bruge?

Lokale 51, 52 og 55. Må kun bruges af musikelever, der har musik på A- eller B-niveau. Lokalerne kan KUN bookes til kl. 16:45 - altså ikke om aftenen.

Øvelokaler
  • Øve 1 (det grønne i kælderen)
  • Øve 2 (det røde i kælderen)
  • Øve 3 (hjørnet i stueetagen)

Øvelokalerne må bookes af alle elever, der går på Roskilde Gymnasium.dk

Hvor længe kan jeg øve?

Hvis der ikke er undervisning i øvelokalerne, kan de benyttes i 1 1/2 time i disse tidsrum:

• Kl. 15:15-16:45
  • Kl. 16:45-18:15
  • Kl. 18:15-19:45
  • Kl. 19:45-21:15
Hvordan booker jeg lokalerne?

Du kan booke et øvelokale via dette link (åbner i nyt vindue)

For at få et log-in skal du sende en mail til en af musiklærerne (hvis du har musik, skal det være den lærer, du har).

Mailen skal indeholde navn og klasse på alle dem, der ønsker at øve sammen samt telefonnummer på den ansvarlige. Den person holdes ansvarlig for eventuelt ødelagt instrumentarium, stjålne ledninger, henkastet affald etc. (Dette gælder også for tilvalgshold og niveauhold).

Aftalen skal underskrives, og det er kun den person, der har underskrevet aftalen, som kan booke lokaler.

Du skal booke lokalet hver gang, du ønsker at benytte det. Du kan booke op til en uge i forvejen og senest inden kl. 14, hvis du vil benytte det samme dag. Du må ikke have flere reserverede tider på én gang.

I sjældne tilfælde kan det være nødvendigt for en musiklærer at flytte musikundervisningen til fx 4. modul om onsdagen - også med mindre end en uges varsel - og da vil undervisningen altid gå forud for privat øvning.

Hvordan får jeg åbnet lokalerne?

Hvis du booker et øvelokale efter kl. 16:45, skal du kontakte en pedel, som vil udlevere nøgle til lokaler og alarm mod aflevering af studiekort. Nøglen skal hentes inden kl. 15:00. Når du afleverer nøglerne, får du dit studiekort retur.

Hvad skal jeg medbringe?

Ved øvning i det lille (53) og store øvelokale (52) skal du selv medbringe instrumenter med tilhørende ledninger samt trommestikker. Klaver, trommesæt, sanganlæg, bas- og guitarforstærkere samt et par mikrofoner forefindes.

Øvelokaleregler
  • Sørg for, at alarmknappen lyser grønt inden I låser op til lokalet (det koster ca. 1245 kr., hvis alarmen bliver sat i gang. Disse penge skal betales af dem, der sætter alarmen i gang).
  • Sørg for, at alarmknappen lyser rødt, når I har forladt lokalet.
  • I må under ingen omstændigheder åbne for vinduerne - heller ikke i pausen! Hvis I skal have luftet ud, så kan I åbne døren.
  • Mad og drikke er streng forbudt og kan medføre bortvisning.
  • Ryd op efter jer selv, inden I forlader lokalet. Sluk for instrumenterne og husk først at låse døren og derefter tilslutte alarmen, når I går. Hvis I ikke låser døren, hæfter I nemlig økonomisk for eventuelle skader og svind foregået samme dag.
  • Står der elever uden for lokalet, der har booket den efterfølgende øvetid, behøver I naturligvis ikke at låse døren.
  • Hvis disse få, men klar regler ikke overholdes, bliver muligheden for at låne lokalerne igen inddraget.