
Lovpligtig information
Kvalitets- og evalueringssystem
Roskilde Gymnasiums system til kvalitetsudvikling og resultatvurdering består en fastlagt procedure for processen og en samlet systematik for opfølgning, som beskrives i det følgende. Fokus er at forbedre undervisningen og de rammer, som undervisningen foregår indenfor.
Systemet tilrettelægges med udgangspunkt i de overordnede formål for de gymnasiale uddannelser i samspil med institutionens værdier og kultur og skal bidrage til, at målene konkretiseres og udmøntes i praksis.
Skolens medarbejdere og elever inddrages i processen i videst muligt omfang, så kvalitetssystemet bliver et praktisk anvendeligt værktøj i skolens hverdag. Det er skolens øverste leder, der har det formelle ansvar for, at kvalitetssystemet fastlægges og anvendes.
Det fremgår af § 1 i Lov om de gymnasiale uddannelser, at uddannelsernes formål er at forberede eleverne til videregående uddannelse, at udvikle elevernes faglige indsigt og studiekompetence og personlige myndighed i et dannelsesperspektiv, samt at forberede eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre.
De retningsgivende mål for gymnasiale uddannelser, der fremgår af aftalen om styrkede gymnasiale uddannelser fra juni 2016, skal sætte retning for elevernes læring og faglige niveau med det sigte, at skolerne udfordrer alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan, herunder at alle elever, uanset social baggrund, får realiseret deres potentiale bedst muligt gennem høj kvalitet i undervisningstilbuddene. Målene skal desuden sætte retning for øget indsats vedr. elevernes trivsel. Og endelig skal målene omfatte anvendelsen af de gymnasiale uddannelser som grundlag for videregående uddannelse.
Selvevaluering er et centralt værktøj i Roskilde Gymnasiums kvalitetsarbejde. Selvevalueringen er dels en proces, hvor Roskilde Gymnasium systematisk indsamler information og viden om undervisningen og rammerne herfor, med henblik på at afdække potentialer for forbedringer og fortsat kvalitetsudvikling, og dels er selvevalueringen skolens kritiske gennemgang og vurdering af egen praksis.
Den årlige selvevaluering udarbejdes som en del af den skriftlige skolerapport, som på baggrund af den indsamlede information og analyserede data beskriver evalueringen, herunder hvordan Roskilde Gymnasium har præsteret i forhold til skolens egne fastsatte mål samt realiseringen af de centralt fastsatte mål. Skolerapporten drøftes i bestyrelsen for at sikre den løbende udvikling af skolens faglige og pædagogiske kvalitet. Herefter offentliggøres den på institutionens hjemmeside i september måned. Skolerapporten rummer således dels de nye mål og handleplaner, dels Roskilde Gymnasiums årlige opfølgningsplan.
Her kan du læse vores skolerapporter:
På baggrund af selvevalueringen udarbejdes en skriftlig opfølgningsplan som en del af skolerapporten. Opfølgningsplanen præciserer ændringsbehov, tiltag og fortsatte og nye operationelle kvalitetsmål. Desuden vil det fremgå af planen, hvordan de aktiviteter og særlige indsatser, der igangsættes, skal gennemføres og evalueres.
Skolerapportens opfølgningsplan opstiller en detaljeret tidsplan samt en angivelse af, hvem i organisationen der er ansvarlig for, at de enkelte aktiviteter udmøntes og målene nås. I skolerapporten udfoldes opfølgningsplanen desuden grafisk i et skema som et praktisk anvendeligt værktøj for skolen selv og samtidig et overskueligt overblik for eksterne interessenter.
Et centralt element i Roskilde Gymnasiums strategiske arbejde med kvalitetsudvikling er, at medarbejdere såvel som elever inddrages i processen. Det er vigtigt for skolen, at der skabes en åben og gennemsigtig kvalitets-udviklingsproces, hvor der er fastlagte og synlige rammer og procedurer for, hvordan de enkelte parter på skolen og eksterne interessenter inddrages og informeres om kvalitetsudviklingen og resultatvurderingen.
Pædagogiske samlinger, pædagogiske arrangementer, møder, diskussion i pædagogisk råd og elevrådet, faglige oplæg, seminarer m.m. bruges aktivt til at understøtte skoles kvalitetsarbejde og for at sikre medejerskab blandt medarbejderne, ligesom elevrådet inddrages kontinuerligt i kvalitetsarbejdet og bidrager med væsentlig førstehåndsviden om vurderingen af effekten af forskellige tiltag. Initiativer der er forankret i team, i faggrupper, i ad-hoc nedsatte grupper eller hos en ansat er desuden være et oplagt punkt i MUS-samtaler.
Roskilde Gymnasium gennemfører en årlig trivselsmåling med henblik på at forbedre elevernes trivsel og læringsmiljøet på skolen. Trivselsmålingen fungerer som et pædagogisk og strategisk redskab, der fokuserer på elevernes faglige og sociale trivsel. Roskilde Gymnasium har udvider det nationale spørgeskema med et kort spørgeskema om undervisningsmiljø, som alle elever skal besvare. Herudover har skolen for eleverne i 1.g et yderligere spørgeskema med spørgsmål om grundforløbet og skolestarten og for 1.hf er der et spørgeskema om skolestarten.
Trivselsmålingen fungerer som et dialogredskab på skole- og klasseniveau til at igangsætte eller intensivere trivselsfremmende indsatser. Således gennemfører teamleder i alle klasseteam en opfølgende dialog med klassen på baggrund af resultaterne samt udformer en konkret handleplan, som sendes til ledelsen for opfølgende dialog.
Find Roskilde Gymnasiums trivelsmålinger for hf og stx på uddannelsesstatistik.dk
Vælg først afdeling: Roskilde Gymnasium -> derefter vælg enten hf eller stx. Når du har valgt hf eller stx, kan du se elevtrivselsundersøgelserne fra 2020-23 for den pågældende uddannelse.
Overblik over elevtrivsel på STX, Roskilde Gymnasium, 2021
Overblik over elevtrivsel på HF, Roskilde Gymnasium 2021
Samlet oversigt over svarfordeling i elevtrivselsundersøgelserne - 2018, 2019, 2020 og 2021
Roskilde Gymnasium har desuden fastlagt en strategi for den interne, regelmæssige evaluering af undervisningen (undervisningsevaluering) og elevernes faglige standpunkt og udvikling (jf. Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser § 19 og 3 Lov om de gymnasiale uddannelser § 28 Stk. 3). Dette sker med henblik på at sikre medinddragelse af eleverne ift. tilrettelæggelse af undervisningen og bidrage til at sikre, at eleverne har viden om deres faglige standpunkt, og hvordan de fremadrettet kan udvikle og forbedre deres faglige og personlige udbytte af undervisningen.
Undervisere ved Roskilde Gymnasium gennemfører minimum to årlige undervisningsevalueringer for hvert hold. Alle evalueringer skal bestå af en anonym fase, en opfølgende dialog i klassen samt en opfølgningsplan, som vedtages af elever og underviser i fællesskab. Undervisningsevalueringerne kan indgå i en efterfølgende dialog med ledelsen og med teams.
Undervisere ved Roskilde Gymnasium har desuden en dialog med eleverne om det faglige standpunkt og udvikling for hver elev. Det vil typisk finde sted to gange årligt. Fokus er på konkrete og fremadrettede anvisninger på elevens muligheder for faglig udvikling.
Strategien offentliggøres på skolens hjemmeside.
August
Karakterdata
September
Elevtal og frafald
KPI‐beregning
Afrapportering til bestyrelsen
Ny skolerapport (Mål og handlingsplaner)
Offentliggørelse af skolerapport
Oktober
Overgang til videregående uddannelse
Elevtrivselsundersøgelse
Løfteevnetal
November
Frafald
Undervisningsevaluering
December
ETU-rapport
Januar
ETU-opfølgning
Elevtal og frafald
Februar
Teamopsamling ETU
Undervisningsevaluering
Marts
Status på mål og handlingsplaner
Undervisningsevaluering
Juni
Eksamensdata
Drøftelse af nye mål
Opstart på skolerapport
Økonomi under uddannelsen
Når du er fyldt 18, så er du berettiget til at få SU fra kvartalet efter din fødselsmåned.
Læs mere om SU og SU-vejledning på Roskilde Gymnasium.
Hvad kan du bruge et studiekort til?
Som elev på Roskilde Gymnasium får du et studiekort, som du kan bruge til at legitimere dig med til bl.a. fester på vores skole og de andre ungdomsuddannelser i Roskilde. Nogle steder i ind- og udland kan du også opnå rabatter med dit studiekort. Studiekortet er gratis.
Ny elev - sådan bestiller du et studiekort
For at få et studiekort, skal du uploade et vellignende foto på Systemfotos hjemmeside (nyt vindue).
Billedet skal være taget lige forfra og ikke for tæt på. Hele hovedet skal være med og baggrunden skal være lys, altså noget der ligner et pasfoto. Hvis du uploader billedet efter skolestart, skal du selv betale for at få et studiekort – og det koster 100 kr.
Har du mistet dit studiekort?
Bliver dit studiekort væk, kan du bestille et nyt ved at uploade det på på Systemfotos hjemmeside (nyt vindue). Bemærk, at det kun er muligt at genbestille studiekort på denne side, og det koster 100 kr. Efter modtagelse af bestilling og betaling, fremsendes dit kort til skolen, og skolen giver dig besked om, at du hente det på kontoret.
Traditionen tro vil der også i år komme en fotograf på skolen for at tage billeder af dig og din klasse, som du via nettet vil kunne bestille i forskellige fotopakker. Du vil ved fotograferingen modtage et login, som efter få dage kan bruges til din bestilling. Billederne leveres til skolen, når de er klar.
- Éndagsekskursioner med en egenbetaling på 80 kr. har mødepligt. På ekskursioner med en højere egenbetaling skal der tilbydes et alternativt fagligt tilbud til elever, der ikke ønsker at deltage. Ved alle ekskursionerne er beløbene eksklusiv mad, lommepenge og ikke-programsatte punkter.
- Flerdages indlandsekskursioner: Max. 900 kr.
- Studieture i 2.g/1.hf max. 5000 kr. Herudover kommer udgifter til mad og lommepenge.
- Studieture uden for Europa: Ca. 8000 kr. afhængig af flypriser. Herudover kommer udgifter til mad og lommepenge.
- Udlandsekskursioner for sprogfag: Max. 2500 kr.
- Roskilde Gymnasium dækker ikke elevers eventuelle tab i forbindelse med aflysninger af studierejser, rejser, ekskursioner og lignende.
Alle elever forventes af have en bærbar computer til rådighed.
Roskilde Gymnasium dækker alle udgifter til bøger og kopier. Online opslagsværker og ordbøger stilles til rådighed af skolen.
I Legatbogen (nyt vindue) kan du søge økonomisk støtte til diverse udgifter som fx studieture eller andre økonomiske grunde.
Legatbogen er et gratis register over alle fonde og legater i Danmark
Eksamen og terminsprøver
Her kan du læse mere om prøveaflæggelse, og hvilke mål og krav, der er væsentlige for prøverne.
Regler for prøver og eksamen
Her kan du finde regler for afvikling af prøver og eksamen.
Terminsprøver
Eleverne kan se de præcise datoer, når de er logget ind i Lectio.
Skriftlig og mundtlig eksamen
De skriftlige og mundtlige eksamener starter d. 15. maj 2025.
Hele eksamensplanen offentliggøres d. 15. maj 2025.
Du kan læse om reglerne for prøver og eksamen i Almeneksamensbekendtgørelsen (nyt vindue)
Du kan læse om Udtrækningsregler ved eksamen i gymnasiet (STX) (nyt vindue)
Studie- og ordensregler
Du kan læse om skolens studie- og ordensregler.
Gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne
Undervisningsministeriet får udarbejdet en lang række statistikker (nyt vindue) om de gymnasiale uddannelser med baggrund i Loven om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne (nyt vindue) På uddannelsesstatistik (nyt vindue) kan du finde Undervisningsministeriets offentlige database med nøgletal om uddannelser i Danmark.
Eksamensresultat sommer 2024
8,1 for stx og 6,4 for hf
Eksamensresultat sommer 2023
8,1 for stx og 5,8 for h
Eksamensresultat sommer 2022
8,2 for stx og 6,0 for hf
Eksamensresultat sommer 2021:
8,6 for stx og 6,9 for hf
Eksamensresultat sommer 2020:
8,1 for stx og 6,9 for hf
Eksamensresultat sommer 2019:
8,3 for stx og 6,4 for hf
Fuldførelsesfrekvens for det første år
2022/23
91 % for stx og 93 % for hf
2021/2022
93 % for stx og 88 % for hf
2020/2021
94 % for stx
2019/2020
95 % for stx og 88 % for hf
- Nøgletal for HF på Roskilde Gymnasium (nyt vindue)
- Nøgletal for STX på Roskilde Gymnasium (nyt vindue)
Hvor mange er i gang med en videregående uddannelse to år efter gennemført uddannelse.
2020/2021
49,8 for stx og 42,3 % for hf
2019/20
48,6 % for stx og 40,4 % for hf
2018/2019
57,0 % for stx og 50 % for hf
2017/2018
61,0 % for stx og 48,2 % for hf
2016/2017
63,2 % for stx og 54 % for hf
Indsatsområder
Undervisnings- og læringseffekt
Mål
- At fremme alle elevers læring, så alle elever bliver så dygtige, som de kan. Det vil sige, at vi skal løfte alle vores elever uanset deres faglige og sociale udgangspunkt. Øge løfteevnen.
- At undersøge undervisningens indflydelse på elevernes læring i et fagkollegialt samarbejde.
- Udvikle undervisning med højere læringseffekt.
- At fremme elevernes motivation for læring.
- At etablere fælles forløb i faggrupperne.
Indhold
Ledelse, lærere og elever skal arbejde sammen om at lære om læring.
I faggrupperne etableres der faglige sparringsgrupper med fokus på at udvikle den undersøgende tilgang og kontinuerlig udvikling af egen praksis. Der søges gennem konkrete observationer efter hvordan læring udmønter sig. Der er altså fokus på elevernes læring i form af en empirisk tilgang til deres handlinger, tænkning og følelser i en konkret undervisningssammenhæng.
Der kan i arbejdet med den faglige sparring være fokus på:
- Synlig læring.
- Feedback på de forskellige niveauer (opgaver/produkt, proces).
- Motivation.
- Faglig læsning.
Reformimplementering
Mål
- Sikre en reformimplementering, hvor alle centrale elementer og uddannelsesprofiler i reformen sættes i værk, implementeres, forankres og evalueres.
- Sikre alle medarbejdere er rettidigt informeret om aktiviteter og tiltag.
Indhold
Ledelse og lærere arbejder tæt sammen om implementeringen af reformen. Eleverne inddrages i nye tiltag og i evaluering af tiltagene, således at aktiviteter og tiltag løbende kan forbedres.
I faggrupperne er den faglige sparring mellem lærerne understøttende i forhold til nyt indhold i lærerplanerne. Desuden er der nedsat reformgrupper til at varetage forskellige områder i reformen.
For hf:
- HF-reformimplementeringsgruppen
- Udvikling af hf’s professionsrettede profil
For stx:
- Grundforløbsgruppen
- NV-gruppen
- AP-gruppen
- Skriftlig progression
- Flerfaglighed
- Evalueringssamtalen
- Innovation
For både stx og hf:
- Digital dannelse
- International strategi
- Verdensborgerskab og 17 verdensmål (skole, medarbejder og elev)
- Skolestartsudvalg
Evaluering og feedback
Mål
At øge elevernes motivation og læring ved at udvikle evaluering og feedback.
Der skal i udviklingsarbejdet være fokus på:
- At styrke elevernes stemme gennem elevindflydelse på undervisningen samt evaluering af undervisningen i en respektfuld dialog mellem elever og lærere
- At styrke synlig læring med klare læringsmål, formidling af læringsstrategier og feedback på læringen
Indhold
2 elever (valgt af elevrådet), 3 lærere (valgt af PR), 1 pædagogiske projektleder (PU) og 2 ledelsesrepræsentanter
Gruppen udarbejder en procesbeskrivelse for undervisningsevalueringspraksis på RG baseret på data fra lærer- og elevundersøgelser. Gruppen arbejder målrettet med formidling af årshjulet for undervisningsevalueringspraksis på de enkelte årgange, og medlemmerne sikrer, at der er kommunikation om teamets arbejde i forbindelse med implementering af en styrket undervisningsevalueringspraksis. Gruppen fremstiller forslag til gode undervisningsevaluerings-former herunder ser på it-redskaber, som beskrives i gymnasieudspillet.
I foråret 2017 udarbejder gruppen en undersøgende proces, hvor effekten af den styrkede praksis inden for undervisningsevaluering kortlægges. Gruppen vil løbende inspirere til at flere team afprøver karakterfrie projekter, og styregruppen trækker på erfaringer fra HF, hvor evalueringssamtaler afprøves i skoleåret 2016-17.
Baggrund
Bestyrelsen på Roskilde Gymnasium har besluttet, at skolen skal gennemføre et indsatsområde ”Undervisning for færre ressourcer i fortsat høj kvalitet” for at muliggøre besparelse på undervisningen. Bestyrelse ønsker, at faggrupperne arbejder aktivt med at bevare undervisning i høj kvalitet men med et mindre ressourceforbrug jf. udefrakommende krav om på den ene side høj løfteevne og på den anden side årlige 2%-effektiviseringer. Projektet forankres i skolens faggrupper, der selv udpeger det eller de områder, som faggruppen vil arbejde med.
Formål
At skolen samlet kan effektivisere undervisningen med mindst 3% pr. år og i alt 10% i skoleårene 2019-20, 2020-21, 2021-22 i alle skolens fag samtidig med at undervisningens kvalitet og skolens løfteevne udvikles bedst muligt. Hver faggruppe udpeger selv et eller flere område, som gennemføres som projekt for faggruppen. Der gennemføres målinger, der dokumenterer effektiviseringen, undervisningens kvalitet og elevernes læring.
Baggrund
Roskilde Gymnasium ønsker de kommende år at styrke naturvidenskab og fremmedsprog gennem en flerårig indsats, hvor medarbejdere, elever og samarbejdspartnere gennem en række afgrænsede projekter inddrages i et udviklingsarbejde.
Indhold
Roskilde Gymnasium vil – udover de initiativer som allerede er i gang på skolen – i de kommende skoleår gennemføre mindst 5 afgrænsede projekter i henholdsvis naturvidenskab og i fremmedsprog, der skal bidrage med en markant styrkelse af naturvidenskab og fremmedsprog på skolen fremadrettet.
De primære fokuspunkter for de enkelte projekter er:
- Hvordan og i hvor høj grad kan projektet skabe nye engagerende, fremadskuende og ambitiøse læringsmuligheder for skolens elever?
- Hvordan og i hvor høj grad bidrager projektet til, at det bliver sjovere og mere lærerigt at være naturvidenskabelig og/eller fremmedsprogselev og lærer på skolen?
- Hvordan og i hvor høj grad bidrager projektet til at fremme skolens arbejde med bæredygtighed og FN’s verdensmål?
- Hvilket potentiale rummer projektet for udbredelse til en stor gruppe af skolens elever og lærere, eventuelt på tværs af fag?
- Hvilket potentiale rummer projektet for, at det kan blive et varigt projekt på skolen?
Roskilde Gymnasium modtog i juni 2021 Hempel-DTU Forskerskoleprisen 2021 for indsatsen i naturvidenskab.
Gymnasievejledningen
Baggrund
Nye udfordringer kalder på nye løsninger. Mange af vores elever trives og har det godt. Vi har i midlertidigt de sidste år som mange andre skoler også oplevet udfordringer med trivsel hos vores elever. Det udmønter sig i en øget efterspørgsel på voksenkontakt og (studie)vejledning og helt konkret også i flere forskelligartede dispensationer og fravær/frafald. Kunsten bliver at balancere elevernes (og forældres) forventninger med vejledningens og skolens ressourcer. Målsætning Målsætningen er at fortsætte med at udvikle og professionalisere vores vejledning, så vi kan give vores elever den bedst mulige støtte, trivsel og læring her på skolen. Det kan være i form af individuelle samtaler, gruppeforløb, intervention i klasser, øget samarbejde med klasseteams og viderehenvisninger til frivillige foreninger og kommunale tiltag.
Målsætning
Målsætningen er at fortsætte med at udvikle og professionalisere vores vejledning, så vi kan give vores elever den bedst mulige støtte, trivsel og læring her på skolen. Det kan være i form af individuelle samtaler, gruppeforløb, intervention i klasser, øget samarbejde med klasseteams og viderehenvisninger til frivillige foreninger og kommunale tiltag.
Nye digitale tiltag
Roskilde Gymnasium implementerer tiltaget “Mobilfri Undervisning” fra skoleåret 2023 på alle årgange.
Baggrund
Lærerne oplever i stigende grad, at distraktioner fra diverse skærme og devices er et problem i den daglige undervisning. Det bliver sværere at skabe fokus og koncentration, når eleverne afbryder sig selv - og bliver afbrudt af hinandens digitale forstyrrelser. De tjekker ud på både mobiler og skærme med private dagsordener, tøjkøb, streaming og sociale medier. Lærerne oplever også at skulle kæmpe for opmærksomheden, og at der med skærme og andre devices er kommet en ny mental og digital mur ind i klasserummet. Temaet er blevet drøftet på flere lærermøder, og der er enighed om, at der er brug for at hjælpe de unge med at styre deres devices sideløbende med skolens arbejde med digital dannelse. Det er en del af skolens opgave at sætte klare rammer og give de unge gode vaner også i forhold det digitale. Temaet har også være drøftet i Elevrådet og i ERFU, og eleverne anerkender problematikken. Roskilde Gymnasium implementerer tiltaget “Mobilfri Undervisning” fra skoleåret 2023 som et forsøg på alle årgange.
Målsætning
De overordnede mål er:
● at mindske distraktion i undervisningssituationen og øge elevernes fokus, læring og trivsel,
● at styrke relationen mellem elever og mellem elever og lærere,
● at forbedre personlige kompetencer - individuelt og i fællesskaber.
Kunstig intelligens
Baggrund
Forud for dette skoleår var gået et år, hvor AI’s indtog for alvor begyndte at påvirke uddannelsessystemet. AI satte på kort tid dagsordenen for skolens arbejde med digital dannelse og udfordrede både elever og lærere til at gentænke lærings- og dannelsesopgaven på gymnasiet. På den ene side viste AI potentiale til at styrke en række læringsprocesser. På den anden side rejste teknologien væsentlige spørgsmål om faglighed, selvstændighed og etik, ligesom spørgsmålet om plagiat og retssikkerhed i bedømmelsen af skriftlige opgaver kom i fokus. Denne dobbelthed har gjort det nødvendigt at skærpe skolens fokus på, hvordan vi som institution rammesætter arbejdet med AI, værner om den klassiske dannelsesopgave og samtidig udnytter de muligheder, teknologien giver. Ministeriets ekspertgruppe har peget på, at kunstig intelligens bør være et strategisk indsatsområde, og vi igangsætter derfor et udviklingsprojekt på området. 6
Målsætning
Det overordnede formål er at uddanne eleverne til den verden, som de skal leve og arbejde i. Kunstig intelligens bliver en del af den virkelighed, og det skal vi ruste eleverne til både ved at udvikle skolens arbejde med digital dannelse og ved at integrere AI i de faglige moduler. I det konkrete projekt er formålet at efteruddanne lærerne i AI, så de kan begynde at eksperimentere med at integrere AI i undervisningen i løbet af det næste skoleår. Kunstig intelligens skal på sigt være en del af undervisningen på Roskilde Gymnasium.
Rekruttering
Baggrund
Drenge klarer sig altså på en lang række områder dårligere i uddannelsessystemet, end piger gør – både når det handler om uddannelsesfrekvens, frafald og motivation. Hvis flere unge skal tage en uddannelse, er der behov for at sætte fokus på, hvad der skal til for at motivere og inkludere flere unge af begge køn i uddannelsessystemet. Samt hvad der omvendt skal til for at forhindre, at unge (især unge mænd) ekskluderes – eller ekskluderer sig selv – fra at få en uddannelse. Drenge får i dag markant mindre uddannelse end piger – både når det handler om ungdomsuddannelse og videregående uddannelse. 19 % af de unge mænd står i dag uden ungdomsuddannelse, når de er 25 år. Det gælder kun 14 % af kvinderne. Et tilsvarende mønster gør sig gældende for de unge, der tager en studentereksamen. Her er 37,2 % af de mandlige studenter ikke i gang med en videregående uddannelse tre år efter deres studentereksamen – mod 29 % af de kvindelige studenter. For begge grupper gælder det, at de risikerer at havne i den såkaldte restgruppe, der ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse. En af årsagerne er, at drenge er mere tilbøjelige til at falde fra de ungdomsuddannelser, de starter på. Sandsynligheden for frafald varierer dog i forhold til forskellige ungdomsuddannelser. Størst sandsynlighed for frafald er der for drenge, der starter på en erhvervsuddannelse. Her vil gennemsnitligt 52 % falde fra (mod 50 % af pigerne). En anden indlysende årsag er, at der er flere piger end drenge, der søger gymnasiet. Drengene udgør knapt 30 % af Roskilde Gymnasiums elevgrundlag for optaget til skoleåret 2023/24. Det er lidt lavere end landsgennemsnittet. Flere nye undersøgelser viser, at drenge gennemgående er mindre motiverede for at uddanne sig end piger. Andelen af elever, der ’virkelig godt kan lide at gå i skole’ falder generelt i udskolingen og på ungdomsuddannelserne, men den falder mest for drengene. Dertil kommer, at de unges uddannelsesvalg forsat er meget kønsopdelt. Fire ud af ti unge vælger således uddannelser, hvor der er mere end 75 % af det ene køn. Kønsopdelingen er altså også tydelig både på ungdomsuddannelserne, hvor majoriteten af elever på de gymnasiale uddannelser er piger, mens flertallet af eleverne på erhvervsuddannelserne er drenge. Dette gælder tilsvarende på de videregående uddannelser, hvor der er en overvægt af kvinder på f.eks. de humanistiske og mellemlange uddannelser og en overvægt af mænd på f.eks. de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser.
Målsætning
● At indhente viden om elevernes søgemønstre fra grundskolen mod ungdomsuddannelser via eksterne data f.eks. Datavarehusets statistik eller kommunale tal og via kvantitative/kvalitative undersøgelser internt på skolen.
● At indtænkte denne viden i skolens kommunikation og profilering også ifm. arrangementer på skolen som brobygning, Studieretningspræsentation, Forældreaften, Åbent Hus mm.
● At udvikle skolens studieretninger, fag og profiler mhp. rekruttering af elever til skoleåret 2025/2026.
Kunstig intelligens
Baggrund
Projektet om kunstig intelligens/AI i skoleåret 2024-2025 igangsatte en række positive udviklingstiltag blandt lærere og elever og gav ny og nyttig viden om elevernes brug af AI i deres skolearbejde. Evalueringerne viser, at mange lærere og elever har taget teknologien i brug, men at anvendelsen varierer både i omfang og form på gymnasiet. Der ses en sund skepsis blandt lærerne især i forhold til snyd og etiske aspekter samtidig med et udtalt behov for fælles rammer, klarere retningslinjer og erfaringsudveksling. Erfaringerne peger på, at arbejdet med AI lykkes bedst, når det sker i faglige fællesskaber og med fokus på det skriftlige område, hvor både potentialer og udfordringer er størst.
Målsætning
Det overordnede formål er at bygge videre på sidste års indsatser på området og vil fokusere på at sikre en højere grad af målopfyldelse i hele organisationen ved målrettet at efteruddanne både lærere og elever. I den forbindelse er enkelte succeskriterier udbygget og skærpet med det formål at sikre, at AI i løbet af skoleåret integreres meningsfuldt og konstruktivt i undervisningen.
Strategi 2030
Baggrund
Uddannelseslandskabet er i forandring, og vi står over for højere adgangskrav til stx (6,0), en ny ungdomsuddannelse med en ny ungdomsuddannelse i form af epx og vi ved, at den toårige hf forsvinder som selvstændig uddannelse også fra Roskilde Gymnasium. Derfor forestår der et strategiarbejde for skolen, selvom meget stadig blafrer i vinden, bl.a. mangler vi jo hele den politiske rammesætning. Det bliver et flerårigt arbejde, i første omgang bliver det et mål at få sat retning med en overordnet plan.
Målsætning
Den overordnede målsætning for punktet er altså at sætte en strategi for Roskilde Gymnasium frem mod 2028/2030 med udgangspunkt i et treårigt strategisk fokus (2025–2028).
Undervisning og undersøgelser
På Roskilde Gymnasium udbyder vi to uddannelser. Den 3-årige stx-uddannelse og den 2-årige hf-uddannelse.
- Du kan tage en 3-årig stx-uddannelse, der er studieforberedende og giver adgang til videregående uddannelser. Hos os kan du vælge blandt naturvidenskabelige, humanistiske, samfundsfaglige eller kunstneriske studieretninger.
- Vi tilbyder mange valgfag fx dramatik, naturgeografi og erhvervsøkonomi. Du har også mulighed for at deltage i mange talentprogrammer fx Projekt Forskerspirer, U-faktor og Science Talenter.
- Du kan gå på en 2-årig hf-uddannelse, der er studieforberedende og giver adgang til videregående uddannelser. På hf har du mulighed for at vælge mellem fire fagpakker. Som hf-elev bliver du bl.a. undervist i, hvordan fagene kan bruges i praksis.
Her kan du se studieplanerne for vores stx-klasser.
- Studieplan for a-klassen
- Studieplan for b-klassen
- Studieplan for c-klassen
- Studieplan for d-klassen
- Studieplan for e-klassen
- Studieplan for k-klassen
- Studieplan for s-klassen
- Studieplan for t-klassen
- Studieplan for u-klassen
- Studieplan for w-klassen
- Studieplan for x-klassen
- Studieplan for y-klassen
- Studieplan for z-klassen
Her kan du se undervisningsbeskrivelser(nyt vindue). Bemærk, at undervisningsbeskrivelserne i Lectio kun bliver vist under prøveterminerne.
Undervisningsmiljøvurderingen (UMV) er udarbejdet d. 13. maj 2025 (opdateret 24. november 2025) af (elev)undervisningsmiljørepræsentanterne Gabriel Ojén, 2s, Tilde Wiboe Pilmann, 2s samt administrations- og økonomichef Katja Elm og rektor Henrik Nevers.
Her kan du læse Undervisningsmiljøvurdering (UMV) af 13. maj 2025
Her kan du se resultater af spørgeskemaundersøgelsen Undervisningsmiljøvurdering (UVM)
Indhold
- Kortlægning af uddannelsesstedets fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø
- Beskrivelse og vurdering af undervisningsmiljøproblemer
- Udarbejdelse af en handlingsplan
- Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
Her kan du læse Roskilde Gymnasiums APV (Arbejdspladsvurdering 2024):
Her kan du læse Roskilde Gymnasiums MTU (Medarbejdertrivselsundersøgelse 2024)
2024 MTU Nedsat tid underviser
Her kan du læse Roskilde Gymnasiums Arbejdsmiljøhandleplan 2021.