
Chresten kommer med en stærk baggrund inden for pædagogisk udvikling og IT, skriftlighed og læring samt kvalitetssikring og er allerede ved at finde sig godt til rette på gymnasiet.
- Jeg glæder mig meget til at lære både elever, personale og skolen at kende i den kommende tid. Roskilde Gymnasium er et sted med stærke faglige traditioner og et meget velfungerende fællesskab, som jeg ser frem til at blive en del af. HF-uddannelsen har altid haft en særlig plads hos mig, selvom der nu er sat en slutdato på den, siger han.
Sammen med det øvrige ledelsesteam og de dygtige medarbejdere ser vicerektoren frem til at arbejde med at formulere en ny strategi for Roskilde Gymnasium. I strategiprocessen indgår blandt andet vigtige drøftelser om gymnasiets arbejde med kunstig intelligens og læring og om en kommende reform af ungdomsuddannelserne.
- Gymnasiets vigtige almendannende funktion er under forandring i en tid med kunstig intelligens. Det er vigtigt, at gymnasiet finder en konstruktiv tilgang til kunstig intelligens, så eleverne fortsat kan tilegne sig den nødvendige faglige læring og samtidig opnår kompetencer til at forstå, anvende og forholde sig kritisk til brugen af denne teknologi.
I bagagen har Chresten solid erfaring fra Tårnby Gymnasium og HF, hvor han har været siden 2010 – først som underviser i historie og samfundsfag og i de sidste seks år som uddannelsesleder.
- Jeg er nok lidt en klassisk historie- og samfundsnørd — særligt når det gælder nyere politisk historie og samfundsudvikling, fortæller han med et smil.