2. HF-Sundhed

Biologi B, Psykologi C
Søg på optagelse.dk

Forstå menneskets sundhed

HF-Sundhed er for dig, der gerne vil tæt på menneskets sundhed. Vælger du sundhedsfagpakken med biologi på B-niveau, vil du lære om kroppens funktion, sundhed og sygdom gennem laboratorieøvelser, teori og feltbesøg.

I psykologi lærer du den grundlæggende viden om menneskets reaktioner på alt lige fra en traumatisk begivenhed til en stormende forelskelse.

Fra teori til virkelighed

Som HF-elev vil du opleve en tæt kobling mellem teori og praksis. Meget af din teoretiske undervisning vil derfor tage udgangspunkt i de situationer, som sundhedsfaglige professioner møder på studiet eller på arbejdet. Denne kobling vil du blandt andet opleve i de praktik- og projektforløb, som HF-uddannelsen tilbyder.

Vi hjælper dig med at finde sundhedsfaglige emner, du kan undersøge på et praktiksted, og vi hjælper dig selvfølgelig også med at etablere kontakt til mulige praktiksteder som fx Professionshøjskolen Absalon.

Gå på opdagelse i fagene

• I biologi lærer du om kost og sygdomme og undersøger din egen krops reaktioner ved indtag af forskellige typer kost, – og kobler dette med teori om sundhed og sygdomme som f.eks. diabetes.
  • Feltbiologi er også en del af pensum. Du skal på tur ud i naturen, så du lærer at beskrive naturens økosystemer bedre og forstår forskellige forureningsproblemstillinger.
  • I biologi lærer du også om, hvordan vi arver egenskaber fra vores forældre – som også kan spille ind på vores sundhed.
  • I psykologi bliver du klogere på emner som, hvorfor hjernens opbygning har en betydning for menneskelig ondskab, og hvorfor køn ikke bare handler om biologi, men også om samfundets normer.
  • I psykologi kan du også lære om, hvorfor nogle behandlingsmetoder til angst virker bedre end andre, og hvorfor du altid bliver forelsket i den samme type.

Hvad kan du blive?

På Roskilde Gymnasium er der en god tradition for, at du kan udfolde netop dit talent til glæde for dig selv og alle på skolen. Hos os er der plads til mange forskellige typer talenter.

Bioanalytiker
Jordemoder
Hej Søren hvad synes du?
Amtet