Grid

7. Sprog

Engelsk A, Spansk Begynder A, Sprogfag C/B
Søg på optagelse.dk

Fordyb dig i engelsk og spansk!

Vil du blive bedre til sprog og møde elever fra vores venskabsgymnasier i Spanien, Tyskland eller Frankrig? Der er en hel verden at udforske - spring ud i den!

I denne studieretning får du både engelsk og spansk på A-niveau og et tredje sprog - enten latin C-niveau, tysk forsætter B-niveau eller fransk fortsætter B-niveau.

Sprog er nøglen til verden! Når du med studenterhuen på rejser ud i verden, giver sprog dig uendelig mange muligheder for oplevelser, og sprog klæder dig på til et stadig mere globaliseret studie- og arbejdsliv. Med mange sprog i værktøjskassen har du de bedste muligheder for at møde verden velforberedt.

I undervisningen vil du selvfølgelig møde alt det, du kender - både litteratur, film og sprogforståelse, der giver indblik i og lyst til at udfolde sig på sprogene. Med to verdenssprog på A-niveau og et tredje sprog på B- eller C-niveau får du det ekstra på sprogkontoen, som du vil få glæde af i mange sammenhænge. Det er netop det, der i stigende grad efterspørges af arbejdsmarkedet. Du lærer om kulturer, hverdagsliv, historie og politik i de lande, hvor sprogene tales. Du vil hurtigt mærke, at dine generelle mundtlige og skriftlige kommunikationsevner bliver styrket.

Lær om andre kulturer og samfundsforhold

• Du kan komme på udveksling på vores venskabsskole i Spanien. Og på sprogskoleophold i Spanien.
  • Der er fokus på den sproglige og kulturelle dimension på tværs af fagene - kulturforståelse er den røde tråd i studieretningen.
  • Du kan fordybe dig i emner som immigration, subkulturer og ungdomskultur i Spanien, Latinamerika og hele den engelsktalende verden i de større elevprojekter.
  • Vælger du latin, lærer du det sprog som stort set alle europæiske sprog stammer fra. Det betyder blandt andet, at du får markant lettere ved at forstå og lære andre sprog.
  • Fælles temaer i litteratur, film, kunst og samfundet som fx storbyen, ensomhed, barndom, impressionisme, sprog og identitet, krig, bander, medier, udlændingedebatten, unge og identitet, EU, miljøpolitik, national identitet og stereotyper.

Hvad kan du blive?

På Roskilde Gymnasium er der en god tradition for, at du kan udfolde netop dit talent til glæde for dig selv og alle på skolen. Hos os er der plads til mange forskellige typer talenter.

Gymnasielærer
Antropolog
Oversætter
Journalist
Erhvervsøkonom
Lingvist
Jurist
Kommunikatør
Sproglærer
Gymnasielærer
Antropolog
Oversætter
Journalist
Erhvervsøkonom
Lingvist
Jurist
Kommunikatør
Sproglærer
Hvorfor er det fedt at gå i din studieretning?
Amtet
Det fedeste ved min studieretning er helt klart studieturen. Det var en kæmpe oplevelse at besøge Spanien, øve sig i at tale sproget og opleve deres kultur.
Liv
2.b