6. Sprog

Engelsk A, Fransk begynder A, Sprogfag C/B
Søg på optagelse.dk

Vil du gerne blive god til flere sprog?

I denne studieretning får du engelsk på A-niveau samt fransk begynder på A-niveau, derudover kan du vælge enten latin på C-niveau, tysk fortsætter på B-niveau eller spansk fortsætter på B-niveau.

Sprog giver dig mulighed for at møde og opleve andre kulturer og giver dig en forståelse for menneskers forskellige måder at leve livet på. Sprog klæder dig på til et globaliseret studie- og arbejdsliv. Mestrer du mange sprog, kan du også bedre forstå både historiske og aktuelle emner som f.eks. Brexit, Trump, Tysklands rolle i EU og De Gule Veste i Frankrig.

I undervisningen arbejder vi målrettet med at træne dine mundtlige og skriftlige kompetencer - og bruger løs af godbidder fra medier og fra litteraturens og filmens fascinerende verden.

Du lærer om kulturer, hverdagsliv, historie og politik i lande som taler engelsk, tysk og fransk eller spansk. Og du får mulighed for at møde disse kulturer på tæt hold. Alle kommer nemlig på studietur, sprogskoleophold og på udveksling til en af vores venskabsskoler. Dine mundtlige og skriftlige kommunikationsevner bliver derfor hurtigt styrket.

Med to verdenssprog på A-niveau og et tredje på B eller C-niveau får du noget ekstra med dig, som du vil få glæde af i mange sammenhænge, karrieremæssigt og i den grad også personligt. Det er netop den sproglige kompetence, der i stigende grad efterspørges af et arbejdsmarked, hvor engelsk ikke er nok.

Større forståelse for både sprog og kultur

• Udveksling på vores venskabsskole i Frankrig
  • Fokus på kultur og på at kunne tale sproget.
  • Arbejde med emner i litteratur, medier, film og kunst som fx ungdomskultur, immigration, krig, identitet og subkulturer i engelsk-, fransk- og tysktalende lande.
  • I latin lærer du masser af grammatik og romersk kultur og historie. Latin øger din forståelse for de andre sprog, du lærer.

Hvad kan du blive?

På Roskilde Gymnasium er der en god tradition for, at du kan udfolde netop dit talent til glæde for dig selv og alle på skolen. Hos os er der plads til mange forskellige typer talenter.

Gymnasielærer
Antropolog